grabol Napisano 20 Maja 2016 Zgłoś Udostępnij Napisano 20 Maja 2016 Zapewne wielu z Was nie zna modelu e10/e114, także dla zainteresowanych na wstępie trochę informacji nie zaszkodzi Historia modelu BMW 02 Nie będę zbytnio rozpisywał się, co do historii modelu, ponieważ użytkownicy 02-ek to osoby mające dużą wiedzę na temat swoich aut. Ale dla odwiedzających temat mojego auta naszkicuje tylko pewien datowany zarys historyczny modelu, aby nakreślić im przebieg produkcji i jego innowacje by bliżej przedstawić ten legendarny model Rok 1966 W marcu na salonie samochodowym w Genewie bawarska firma zaprezentowała nowa odmianę nadwoziową samochodu BMW 1600, dopisując do jego oznaczenia cyfrę 2, co miało oznaczać 2-drzwiowe nadwozie lub drugą serie wozów o tej samej pojemności skokowej silnika. Pierwszy model legitymuje się mocą 85KM (pojemność skokowa 1573 cm sześciennych - pojedynczy gaźnik Solex 38 PDSI) , zapewniając przy wadze pojazdu 940 kg doskonałe jak na owe czasy osiągi - od 0 do 100 km/h rozpędzał się w czasie 12,8 sekundy i osiągał prędkość maksymalną 160 km/h. Rok 1967 Powstaje nowa wersja 1600ti (silnik zasilany przez dwa dwugardzielowe gaźniki Solex 40PHH). Tym sposobem osiągnięto moc 105KM. Różni się nieco wyposażeniem w postaci seryjnego obrotomierza oraz stabilizatorami zawieszenia przedniego i tylnego. Z zewnątrz niczym się nie wyróżniał prócz oznaczenia w tylnej części nadwozia (niektóre źródła podają że posiadał inną kratę atrapy). Rok 1967 Tego samego roku powstaje wersja nadwoziowa kabriolet. Ze względu na fakt ze nie była zbyt urokliwa (źródła podają ze wyprodukowano ja w ilości 1938 sztuk), została w późniejszym okresie czasu (1971 rok) zmieniona na wersją Baur-Cabriolet, której do roku 1975 wyprodukowano 2272 sztuki (zdjęcia tych modeli w galerii gdzie można dostrzec różnice pomiędzy dwoma wersjami). Rok 1968 Wycofanie z produkcji modelu 1600ti i wprowadzenie nowych wersji 2002 (pojedynczy gaźnik i moc 100KM) oraz 2002ti (dwa dwugardzielowe gaźniki Solexa o mocy 120KM) . W obu wersjach standardowo stabilizatory zawieszenia, powiększone przednie tarcze hamulcowe i czterotłoczkowe zaciski oraz za dopłatą dostępna była pięciobiegowa, sportowa skrzynia biegów i mechanizm różnicowy ze szperą. Rok później w modelu 2002 wprowadzono automatyczna skrzynie biegów. Rok 1971 Pojawia się w asortymencie BMW swoista wisienka na torcie, mianowicie seryjny model 2002tii z mechanicznym, wielopunktowym wtryskiem Kugelfischera. Silnik legitymuje się mocą 130KM i znakomitymi osiągami od 0km/h do 100km/h 8,5 sekundy, prędkość maksymalna to 190 km/h! W tamtych czasach był to jeden z najszybszych europejskich sedanów. Konkurować z nim mogły wyłącznie Ford Lotus Cortina oraz Triumph Dolomite Sprint no i może mocniejsze wersje Alfy Romeo Giulii. Nawet Renault 8 Gordini pod względem właściwości jezdnych odstawał od naszego bohatera. Tego samego roku do produkcji trafia wersja Touring (vide galeria) z nadwoziem typu kombi-limuzyna i otwierana do góry dużą tylna pokrywą bagażnika. Dostępna w wersjach silnikowych 1600, 1800, 2000, 2002tii. Produkcje tej wersji zakończono w roku 1974 zamykając się w ilości 20206 egzemplarzy. Pojawia się też wersja, 1802 w której średnicą cylindrów w stosunku do wersji 1600 została powiększona do 89mm, moc zwiększono do 90KM osiąganą przy 5250 obr/min. Powiększono również tylne bębny hamulcowe do 230mm. Rok 1972 Koniec produkcji wersji 2002ti Rok 1973 We wrześniu model przechodzi face-lifting (patrz galeria porównawcza modeli z poszczególnych okresów produkcji): szersza nerka, czarna atrapa, kwadratowe lampy z tyłu oraz niewielkie zmiany we wnętrzu auta (inna nowocześniejsza kierownica - przejęta później do modelu E21) oraz dostępne jako opcja stabilizatory zawieszenia przedniego i tylnego w modelach 1602 i 1802. Rok 1974 Wprowadzenie do sprzedaży modelu 2002Turbo. BMW zawsze słynęło z pionierskich rozwiązań technologicznych. Tym razem do silnika M10 przy pojemności 1990 cm. Sześciennych dołożono turbosprężarkę KKK, dzięki której osiągnięto gigantyczną (jak na pojazd użytkowy w tamtych czasach) moc 170KM (osiągi - od 0km/h do 100 km/h 6,9 sekundy, prędkość maksymalna 210 km/h)! Źródła podają ze wyprodukowano 1672 sztuki tego samochodu i że kosztował dwa razy tyle, co model 1602. Rok 1975 Koniec produkcji wszystkich wersji 02. W produkcji zostaje model 1502 dysponujący silnikiem o pojemności 1.6 litra i mocy 75KM, który produkowano aż do roku 1977. Inne wersje było można ponoć dostać jeszcze w roku 1976 (stąd zdarzają się egzemplarze z pierwsza data rejestracji z tego roku). Ciekawostki Wszystkich samochodów serii 02 wyprodukowano 860945 sztuk Samochody te największą popularność uzyskały w USA, gdzie podczas tzw. kryzysu paliwowego schodziły jak ciepłe bułeczki i w wyścigu spod świateł mogły konkurować nawet z niektórymi wersjami Forda Mustanga, przewyższając je nawet w kategorii właściwości jezdnych i hamulców. Nie wszystkie modele tej serii miały na końcu oznaczenie 02. Wyjątkiem są tutaj 1600ti, 1600touring i 1600cabriolet. Zasłużony silnik M10 był jednostka tak wytrzymałą (legendarna wytrzymałość żeliwnego kadłuba), że w bolidach FI Brabham-BMW przy pojemności 1499 cm sześciennych uzyskiwał moc 1200KM!!! ! ! ! Samochód ten pomógł również firmie BMW uciec z krawędzi zapaści finansowej (firma w 1960 rokiem przed wprowadzeniem do produkcji modelu 1600 chyliła się ku upadkowi!). Do dzisiaj w USA istnieją składowiska używanych części blacharskich i mechanicznych specjalizujących się w BMW 02 (odsyłam tu do lektury amerykańskiego wydawnictwa Bimmer). Silnik M10 był produkowany do sierpnia 1987 roku (model E30 316), co stawia go w czołówce jednego z najdłużej produkowanych seryjnie silników na świecie. W ostatniej fazie swojej produkcji był wytwarzany z gaźnikiem Pierburga 2BE. Teraz trochę info o moim aucie Po sprzedaży mojej 7er (GreenGermanStyle7er), musiałem czymś wypełnić miejsce garażowe, lecz nie chciałem powielać czyiś projektów etc... Chciałem czegoś innego, ale ożywienie spod znaku śmigła. Czegoś czego nie ma, do czego nie będzie porównywane, zatem stanęło na tym, że musi to być BMW e10/e114! Po wielu miesiącach poszukiwań, obejrzeniu wielu pseudo rarytasów itp trafiłem na kontakt do starszego miłośnika '02ek z Lublina. Po dłuższej rozmowie, Witek stwierdził, że zastanowi się nad sprzedażą swojej prywatnej 2002ki, lecz nie będzie to łatwe... Po wizycie w Lublinie i godzinach rozmów stwierdziłem, że to jest to! auto którego szukam - ma potencjał Minęło kilka tygodni, wiele telefonów i kolejnych długich rozmów dotyczących m.in. tego, że właściciel nie umie się rozstać z autem które jest pod jego skrzydłem od '96r. Kolejna wizyta u Witka skończyła się powrotem do mojego warsztatu Droga z bananem na gębie, a po chwili z zastanawianiem się: czy ja tym dojadę (?) Totalnie rozregulowane gaźniki, prawie nie świecące reflektory a na domiar złego juz ciemno, deszcz i ledwo chodzące wycieraczki które odpychały się chyba tylko siłą wiatru na szybie Po paru km krótki postój na późny obiad i kolejny zonk! Prawe tylne koło gorące stoi dęba! -olewka, najwyżej się odpadnie... Po godzinie zblokowany hamulec odpuścił i pozwolił pokonać kolejne km z metą juz u mnie. Tak zaczęła się moja zabawa z kolejnym upodleniem BMW, ale tym razem rodowitego klasyka Do rzeczy, jest to BMW e10 2002 z 1974r w kolorze Verona. Silnik zmieniony na oryginał 2002ti, który jest w trakcie docierania. Remont objął cylindry bez szlifu, tłoki nominał 88,97 wymienione pierścienie na chromowane GRANT, dolne pierścienie 3 częściowe. Panewki główne i korbowodowe nowe nominalne, wał nominalny bez szlifu. Głowica po pełnej obróbce, wymienione prowadnice i uszczelniacze, szlifowane i docierane zawory. Cały silnik złożony na oryginalnych niemieckich uszczelkach. Dwa nowe gaźniki Solex 40 DDH występujące rownież w wersji ALPINA. Kolektory ssące sportowe VGS 32020, wydechowe barany 4-1 SEBRING. Blacharka przeszła remont 13 lat temu, nowe elementy kupione w niemczech w 2001r u Caschela. Cały przedni pas, 2 przednie błotniki, 2 progi, 2 reperaturki tylnych błotników, 2 reperaturki tylne błotników dolne, element dolny tylnego pasa, cała podłoga bagażnika. Hamulce przednie wentylowane i klocki firmy LUKAS, piasty przednie E21 320, zaciski hamulcowe E21 323 do wentylowanych tarcz oryginały po generalnej renowacji. Amortyzatory francuskie, nowe firmy Gabriel. Nowe bębny. Dołożone stabilizatory przód i tył oryginalne od 2002Ti. Auto w wersji Lux, także wnętrze wyposażone w listwy drewniane na boczkach oraz boczne uchylne kieszenie, podłokietnik tylnej kanapy, podgrzewaną tylną szybę a wisienką na torcie jest sportowa kierownica z wersji Ti. Planów jest wiele, wiele jest roboty, wiele do poprawy i również wiele do wymiany. Na dzień dzisiejszy ASO zatroszczyło się o to by wznowić produkcje wielu czesci zamiennych, lecz ceny do klasyków są bardzo wygórowane Tak auto wyglądało w dniu zakupu: free image uploading Szelu dodał reakcję 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rico7822 Napisano 21 Maja 2016 Zgłoś Udostępnij Napisano 21 Maja 2016 o Matko toz to cudeńko ,kochałbym.......... grabol dodał reakcję 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
czpieniu1 Napisano 21 Maja 2016 Zgłoś Udostępnij Napisano 21 Maja 2016 Patrzę i nie wierzę,oj będzie się działo.Pokazałeś jak ma wyglądać e38 to teraz się dowiemy jak auto ze starszej epoki.Zacieram ręce i gratuluje zakupu. grabol dodał reakcję 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MAXX Napisano 21 Maja 2016 Zgłoś Udostępnij Napisano 21 Maja 2016 I pozamiatane odrazu mi sie przypomniał Autobahnraser Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marszal Napisano 21 Maja 2016 Zgłoś Udostępnij Napisano 21 Maja 2016 wrzuć fotki z sesji z Góraszki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lapka666 Napisano 21 Maja 2016 Zgłoś Udostępnij Napisano 21 Maja 2016 Masakra... Marzenie... Jeszcze ten kolor!!! Nie powiem że nie jestem ciekaw ceny zakupu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grabol Napisano 21 Maja 2016 Autor Zgłoś Udostępnij Napisano 21 Maja 2016 wrzuć fotki z sesji z Góraszki Wszystko w swoim czasie Od czasu zakupu (w/w zdjęcia) trochę się zmieniło i dużo zmieni... ps. Ciesze się, że autko się podoba Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 21 Maja 2016 Zgłoś Udostępnij Napisano 21 Maja 2016 Pisałeś coś o jej upodleniu- Ty chyba zwariowałeś!!!!! Piękna jest! Co prawda wolę wersje z okrągłą lampą z tyłu ale Twoja za to jest czerwona No ale opowiedz jakieś szczegóły np. jak się jeździ takim wozem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koko2403 Napisano 21 Maja 2016 Zgłoś Udostępnij Napisano 21 Maja 2016 Nooo i ekstra ze wreszcie ja pokazales. Niemoge doczekac sie tu kola i obniżenia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fisiek Napisano 21 Maja 2016 Zgłoś Udostępnij Napisano 21 Maja 2016 klasa. bardzo mi sie podoba autko. hak zostaje czy out? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grabol Napisano 21 Maja 2016 Autor Zgłoś Udostępnij Napisano 21 Maja 2016 Jak wspomniałem, w/w zdjęcia są z dnia po jego zakupie,, takze zostało one poddane totalnemu "odchamieniu", czyli hak, naklejki, listki i chodniczki made in biedronka poleciały do kosza. aktualnie po paru miesiącach uważam, ze 02ka wyglada godnie do dalszych działań... Fisiek dodał reakcję 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Witek Napisano 21 Maja 2016 Zgłoś Udostępnij Napisano 21 Maja 2016 Przez chwile myśałem, że ten Witek z Lublina to ja, ale uświadomiłem sobie, że nigdy nie miałem 2002 Kiedy pokażesz aktualne fotki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MAREK GERMAN Napisano 21 Maja 2016 Zgłoś Udostępnij Napisano 21 Maja 2016 Fajne autko, ale po zdjęciach z zakupu nie robi na mnie takiego wow, dla tego dawaj cos więcej, wstawiaj fotki Pozdro PS. Będzie gierman z tego ?czy typowy klasyk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mati0618 Napisano 22 Maja 2016 Zgłoś Udostępnij Napisano 22 Maja 2016 Åadna sztuka, u mojego znajomego w stodole stoi taka w wersji Touring Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
feli007 Napisano 22 Maja 2016 Zgłoś Udostępnij Napisano 22 Maja 2016 PS. Będzie gierman z tego ?czy typowy klasyk coś wspoiminał o upodleniu auta na początku, wiec podejrzewam, że niedługo zobaczymy prawdziwy german old school Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grabol Napisano 22 Maja 2016 Autor Zgłoś Udostępnij Napisano 22 Maja 2016 coś wspoiminał o upodleniu auta na początku, wiec podejrzewam, że niedługo zobaczymy prawdziwy german old school Jej wysokość i szerokość napewno się zmieni MAREK GERMAN dodał reakcję 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dahrek Napisano 22 Maja 2016 Zgłoś Udostępnij Napisano 22 Maja 2016 Jestem wielkim fanem e10 mimo, że są to trudne auta do odbudowy, w szczególności blacharskiej. To nie e21 ani e30 i super, że ten etap masz profesjonalnie za sobą. Fantastyczne, że auto zostanie obniżone i posadzone na szerokim kole, takie 2002 mają pazur, a poza tym to niezwykle rzadkie auto na naszych drogach i w takim wydaniu praktycznie nie do zobaczenia (pozostają zdjęcia z neta ). Strasznie się Grabol cieszę, że wziąłeś to auto na swój warsztat, mistrzostwo świata. Pewnie wiesz, ale napiszę tylko, że Ireland Engineering ma mnóstwo nowych gratów do e10, od elementów blacharskich, spojlerów, poszerzek, dokładek pasów, po elementy mechaniczne. No życzę z całego serca powodzenia i nie mogę się doczekać aż zobaczę na żywo, marzenie! Pozdrawiam! grabol dodał reakcję 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grabol Napisano 22 Maja 2016 Autor Zgłoś Udostępnij Napisano 22 Maja 2016 Jestem wielkim fanem e10 mimo, że są to trudne auta do odbudowy, w szczególności blacharskiej. To nie e21 ani e30 i super, że ten etap masz profesjonalnie za sobą. Fantastyczne, że auto zostanie obniżone i posadzone na szerokim kole, takie 2002 mają pazur, a poza tym to niezwykle rzadkie auto na naszych drogach i w takim wydaniu praktycznie nie do zobaczenia (pozostają zdjęcia z neta ). Strasznie się Grabol cieszę, że wziąłeś to auto na swój warsztat, mistrzostwo świata. Pewnie wiesz, ale napiszę tylko, że Ireland Engineering ma mnóstwo nowych gratów do e10, od elementów blacharskich, spojlerów, poszerzek, dokładek pasów, po elementy mechaniczne. No życzę z całego serca powodzenia i nie mogę się doczekać aż zobaczę na żywo, marzenie! Pozdrawiam! Dzieki Auto ma potencjał lecz blacharka i lakier były robione ponad 10 lat temu i nie do końca tak jak to powinno wyglądać w/g klasyka i sporo poprawek blacharsko lakierniczych rowniez przede mną... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grabol Napisano 22 Maja 2016 Autor Zgłoś Udostępnij Napisano 22 Maja 2016 Mała zapowiedź picture uploader Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Danek Napisano 22 Maja 2016 Zgłoś Udostępnij Napisano 22 Maja 2016 Piękna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dahrek Napisano 24 Maja 2016 Zgłoś Udostępnij Napisano 24 Maja 2016 Dzieki Auto ma potencjał lecz blacharka i lakier były robione ponad 10 lat temu i nie do końca tak jak to powinno wyglądać w/g klasyka i sporo poprawek blacharsko lakierniczych rowniez przede mną... No to ten Pan może pomóc w sposób turbo profesjonalny http://www.autoand.pl/# Pozdro! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grabol Napisano 24 Maja 2016 Autor Zgłoś Udostępnij Napisano 24 Maja 2016 No to ten Pan może pomóc w sposób turbo profesjonalny http://www.autoand.pl/# Pozdro! Dzieki, znam, ale najszczęście poradzę sobie z tym na miejscu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grabol Napisano 25 Maja 2016 Autor Zgłoś Udostępnij Napisano 25 Maja 2016 Alternator stał bokiem ponieważ jego tuleje przepracowały juz 40 lat, także trzeba je wymienić. Ale jak juz leżał na stole to uznałem, że zajrzę do środka i zauważyłem, że szczotki, łożyska, komutator itp rownież wymagają wymiany. Skoro juz technicznie jest idealny to należy przed włożeniem zatroszczyć się o jego wygląd zewnętrzny... image url upload image free pic hosting Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lapka666 Napisano 25 Maja 2016 Zgłoś Udostępnij Napisano 25 Maja 2016 Sama radość tak dłubać w takim aucie co? Zazdroszczę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wiking Napisano 29 Maja 2016 Zgłoś Udostępnij Napisano 29 Maja 2016 Ale czad Musisz mieć niezły dar przekonywania że udało Ci się gościa przekonać do sprzedaży Generalnie wolę przedlifty, ale tutaj kolor robi mega robotę i ta sztuka wygląda równie fajnie co przedlift właśnie. silnik bajka... Żadna germanizacja nie jest tutaj potrzebna, na tym fabrycznym kole wygląda za***iście. gratuluje zabawki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.